عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت افزایش کیفیت و کمیت صنعت خودروسازی با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا این کالا خواستار واگذاری سهام دولتی شرکت‌های مرتبط با خودرو به بخش خصوصی شد.

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با لزوم سرعت عمل دولت برای واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی واقعی گفت: یکی از مهمترین وظایف دولت ها برنامه ریزی در راستای تامین  نیازهای مختلف مردم کشور و شهروندان خود است، تامین خودروی اقتصادی و ایمن نیز یکی از این نیازها به شمار می رود که دولت در این حوزه باید وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وی در این باره افزود: همانطور که دولتها موظف به تامین امنیت، بهداشت عمومی و تهیه زیر ساخت های لازم برای سلامت مردم و تامین کالاهای اساسی و ضروری مردم هستند، تامین خودروی اقتصادی و ایمن که به لحاظ اقتصادی و سلامتی مال و جان مردم را هدف قرار می دهد از جمله موضوعاتی است که سیاست گذاری و نظارت بر آن باید در بالاترین رده های کیفی صورت بگیرد.

فیروزی در خصوص اداره درست صنعت خودرو در برخی کشورهایی که حتی دولت و مجلس آنها منحل می شود به موضوعی اشاره کرد و گفت: در برخی کشورها به دلایل مختلفی شاهد انحلال دولت و مجلس هستیم، با وجود اینکه در این کشورها همزمان نه دولتی وجود دارد و نه پارلمانی، اما عدم تعادل عرضه و تقاضا ایجاد نمی شود، چرا که بخش خصوصی با سیاست گذاری ها و قوانین درست کار خود را برای خدمت به بازار انجام می دهد، موضوعی که متاسفانه در ایران همچنان محقق نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی گفت: دولت هر چه زودتر باید خود را از مدیریت خودروسازی کنار بکشد. شرکت های ایران خودرو و سایپا باید به بخش خصوصی واقعی که بتواند خودروسازی را راهبری کند و خودروهایی با کیفیت، تیراژ و میزان مناسبی به بازار عرضه کند واگذار شود. بخشی از فرآیند سیاست گذاری و نظارت دولت بر بخش خصوصی در این موضوع خلاصه می شود که اگر خودروی با کیفیت و رقابتی به بازار عرضه نکرد، دولت این موضوع را به مردم اعلام کند تا مردم خودروهای آن شرکت را  خریداری نکنند.

فیروزی تصریح کرد: هنگامی که مدیریت دولتی به بخش خصوصی داده شود دولت برای ارتقای کیفیت با سیاست گذاری و نظارت می تواند خودروساز را تحت فشار قرار دهد، درحالی که وقتی دولت سهامدار خودروسازی است بر خود کمترین فشاری نمی آورد.

حجت الله فیروزی در خصوص فعالیت های مجلس برای ایجاد تغییرات در صنعت خودروسازی کشور گفت: مجلس تلاش کرده در بخش صنعت خودروسازی دو اتفاق خوب را رقم زند. به بیان بهتر دو اتفاق ماحصل تلاش دو ساله مجلس است تا در بحث واردات خودرو به نقطه خوبی برسیم و بتوانیم مابه التفاوت نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم و گپ و خلاء موجود را پر کنیم.

وی در این باره افزود: موضوع دوم تاکید بر خصوصی سازی صنعت کشور است که خودروسازی نیز بخشی از این مجموعه به شمار می رود. اصرار و پیگیری مجلس در این موارد قطعا به نتایج مطلوبی می رسد، بنابراین حرکت های فعلی را باید به فال نیک گرفت، ضمن اینکه دولت به عنوان مجری باید در بحث واگذاری سهام شرکت های خودروسازی بسیار مراقب باشد، مبادا کسانی شرکت ها را خریداری کنند که توان اداره، توسعه و عرضه خودروی کیفی و اقتصادی به مردم را نداشته باشند.

/پایان متن/