عضو شورای اسلامی شهر شیراز از افتتاح ناقص و نمایشی پروژه‌های عمرانی مبنی بر ایجاد معضلات عدیده‌ای تذکر داد و آن را موجب بدنامی مسئولان دانست.

ضا محمدیان عصر امروز در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص افتتاح قطعات یک تا شش اتوبان شیراز – اصفهان در سال جاری اظهار داشت: این خبر آرزوی دیرینه مردم شهر شیراز و استان فارس است اما افتتاح ناقص و نمایشی می‌تواند معضلات عدیده‌ای را به همراه داشته باشد و موجب بدنامی مسئولان گردد.

وی در ادامه سخنان خود به بررسی جاده و ورودی شمال غرب شیراز معروف به محور سپیدان از لحاظ فنی پرداخت و گفت: بر اساس آمار سازمان راهداری، آمار ورودی محور سپیدان به سمت شیراز از سه‌راهی قلات بطور متوسط روزانه ۱۷۴۶۱ خودرو و ساعتی ۲۶۱۹ خودرو و بر عکس آن یعنی خروجی شیراز به سمت سه‌راه قلات روزانه ۱۹۴۵۷ خودرو و ساعتی ۲۹۱۹ خودرو می‌باشد.

رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت با بیان اینکه ورود و خروج فعلی صرفاً مربوط به تردد شهرستان‌های شمال غرب استان، تفرجگاه‌ها و باغات مربوطه و استان کهکیلویه و بویر احمد است، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به آمار ورودی خودروها از سمت مرودشت به شیراز که روزانه ۳۹۷۷۴ و ساعتی ۵۹۶۶ خودرو می‌باشد و مسیر خروجی آن که روزانه ۳۸۰۹۷ و ساعتی ۵۷۱۵ خودرو می‌باشد اگر صرفاً در صورت راه‌اندازی قطعات یک تا هفت اتوبان تا پایان سال یا سال آینده، ۵۰ درصد ترددهای محور دروازه قرآن که عملاً ورودی استان‌ها و شهرستان‌های شمالی کشور به فارس و شیراز است به محور ورودی گویم انتقال یابد ورودی روزانه ۳۷۳۴۸ خودرو و ساعتی ۵۶۰۲ خودرو و خروجی آن ۳۸۵۰۵ خودرو و ساعتی ۵۷۷۶ خودرو خواهد بود. این در حالی است که اصولاً ظرفیت محور فعلی با وضع موجود صرفاً جوابگوی حداکثر ۳۰۰۰ خودرو در ساعت است و در حال حاضر محور فعلی در روزهای پایان هفته و ساعات پیک جوابگو نیست.

محمدیان ابراز داشت: این افتتاح ناقص علاوه بر تلخ کردن شیرینی افتتاح اتوبان موجبات خطرات عدیده‌ای مانند بروز مشکلات امنیتی به دلیل حجم تردد بالای خودروها و شهروندان از یک محور بدون جایگزین و راه فرار و ایمنی به دلیل ورود خودروهای سنگین از سه‌راهی قلات به سمت تقاطع جهاد و تردد آنها حدود ۱۶ کیلومتر در مسیر داخل شهر، بین خودرو شهروندان به جهت ورود به بزرگراه حسینی الهاشمی و تردد به سمت کمربندی جاده بوشهر و پل فسا خواهد بود که البته آمار عبور چند صد دستگاه خودرو سنگین به ورودی و خروجی شهر نیز به آمار مطروحه قبلی اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شایان ذکر است علاوه بر آمار ذکر شده عملاً تردد شهرک‌های صدرا، گلستان، حافظ، گلستان و غیره از این محور و در عمل زندگی روزمره مردم مختل خواهد شد.

این عضو شورا در ادامه نطق خود به راه چاره پرداخت و خطاب به استاندار محترم جناب آقای دکتر ایمانیه، اعضای محترم شورای تامین استان، ریاست محترم اداره راه و شهرسازی جناب مهندس طالبان و شهردار محترم جناب مهندس اصنافی تصریح کرد: باید بدون فوت وقت محورهای اجرایی زیر آغاز و حداکثر ظرف مدت یک سال با یک عملیات جهادی آنها را تکمیل تا ان‌شاالله با تکمیل آنها و افتتاح کامل مسیرهای ورودی شهر شیراز و اجرای قطعه ۸ اتوبان به جاده بوشهر و کمربندی شاهد دعای خیر مردم برای مسئولان محترم و رضایتمندی از رفع معضلات پیش‌بینی شده باشیم.

مهندس رضا محمدیان اجرای قطعه آخر اتوبان (قطعه ۸) از اتصال آزادراه به محور شیراز – سپیدان را یکی از راه‌های چاره عنوان کرد و گفت: اجرای این قطعه از اتوبان که متاسفانه هنوز عملیات تقاطع آن هم آغاز نگردیده تا اتصال به جاده بوشهر به میزان حدود ۴۰ کیلومتر به منظور ادامه تردد خودروهای سنگین و عبوری به سمت بوشهر و استان‌های جنوبی و عدم ورود آنها به محیط شهری بسیار ضروری است که می‌بایستی با همت وزارت راه و شهرسازی آغاز و همزمان با بهره‌برداری از اتوبان افتتاح گردد.

وی اجرای زیرگذر گویم و انجام اصلاحات لازم در محور فعلی و اعمال تملک‌ها و عقب‌نشینی‌ها را نیز از اولویت‌ها دانست و تصریح کرد: با برآورد مشاورین شهرداری اجرای این پروژه عددی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که شورا با سیاست‌گذاری صحیح و اعلام ستاره‌دار بودن پروژه دست شهرداری را برای انجام هزینه مذکور باز گذاشته است. لذا پیشنهاد جدی دارم شهرداری مکلف گردد ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن را آغاز و با برنامه زمانبندی یک ساله به پایان برساند.

رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت ادامه داد: تکمیل بزرگراه آیت الله رفسنجانی که حدود ۱۲.۵ کیلومتر قبل از ورودی گویم به سمت بزرگراه آیت الله حسینی‌الهاشمی بخش قابل توجهی از تردد ورودی شهر را پوشش خواهد داد که با توجه به آغاز عملیات قطعه اول آن از سمت بزرگراه آیت الله حسینی الهاشمی به طول ۴.۵ کیلومتر در صورت اجرای قطعه دوم آن به طول ۴ کیلومتر دیگر جهت اتصال به محل عبور آزادراه آغاز گردد، بخش زیادی از مشکل ورودی خودروها به شهر شیراز حل خواهد شد و به این محور منتقل می‌گردد که مجدداً پیشنهاد جدی بر تکلیف شهرداری برای تکمیل این دو قطعه تا پایان سال را دارم. قابل ذکر است این پروژه نیز با سیاست‌گذاری صحیح شورا برای انجام هزینه ستاره‌دار می‌باشد.

محمدیان تصریح کرد: تکمیل مطالعه و تملک و شروع عملیات مسیر سوم در ضلع جنوب محور فعلی از ورودی جاده بیضا مسیر جاده گاز به سمت شهر صدرا، حاشیه نهر اعظم و اتصال آن به بزرگراه آرین به طول حدود ۲۷ کیلومتر که ظاهراً تعهد شهرداری شیراز حدود ۵ کیلومتر و مابقی آن بر عهده وزارت راه، شرکت عمران و شهرداری صدرا می‌باشد نیز با درایت استاندار محترم و مسئولین مربوطه هر چه سریع‌تر باید عملیاتی گردد تا ان شاءالله در فاز بعدی اتمام آن باعث روان شدن ترافیک ورودی شهر باشیم. امید است با همدلی و درایت کامل مسئولان شاهد افتتاح پروژه‌ای کامل و زیبا در آینده نزدیک باشیم.

/پایان متن/