نماینده شیراز و زرقان در بازدید در باغ‌شهری‌های اطراف شیراز خواستار توقف این رویه نادرست و قانون‌گرایی در مدیریت این موضوع توسط دستگاه‌های اجرایی و قضایی شد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بازدید سرزده از باغشهری‌های شمال شهر شیراز با اظهار تأسف از این روند نامطلوب، مطرح کرد: ساخت باغ‌شهری‌ها منجر به خشکی باغات شیراز از جمله قصردشت شده است که همگی نتیجه ضعف مدیریتی ما در حفاظت و صیانت اراضی ملی به ویژه منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی می‌باشد.

وی با بیان اینکه منابع آبی قابل توجهی در اطراف شیراز به منظور هدایت و مصرف آن در باغات درون شهر وجود دارد، افزود: متاسفانه این منابع نظیر چشمه جوشک و قنات خیرات و بسیاری دیگر از منابع آب‌های زیرزمینی نیز به دلیل ساخت‌وسازهای غیر مجاز نظیر باغشهری‌ها به هدر می‌رود که یکی از دلائل اصلی آسیب به باغات و خشکاندن آن به همین مسئله ارتباط دارد.

پاکفطرت گفت: سرمایه‌های مردمی به جای اینکه در تولید و ایجاد اشتغال هزینه شود متاسفانه در ساخت بی‌حساب و کتاب کاربری‌های غیرقانونی باغشهری‌ها هزینه شده‌اند که مسائل زیادی را به وجود آورده‌اند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه ساخت باغشهری در محدوده و حریم شهر و روستاهای ما ممنوع است، اظهار داشت: درخواست صدور مجوز و قانونی کردن این تغییرکاربری‌ها مورد تایید نیست و انتظار است دستگاه‌های متولی نظیر جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست‌ و همچنین فرمانداری‌ها و دستگاه قضایی به این مسئله دقت بیشتری در اجرای درست قانون داشته باشند.

وی اظهار داشت: توسعه باغ‌شهری‌ها نه تنها مصرف‌گرایی را ترویج می‌دهد و به تولید ضربه می‌زند بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی گوناگونی خواهد شد که نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در پایان با تاکید بر اهمیت قانون‌گرایی، خاطرنشان کرد: تفکیک اراضی کشاورزی توسط دلالان باید مدیریت شود و قانون ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی و شهروندان باشد که کنترل و نظارت کارآمد دولت در این زمینه بسیار موثر است.

/پایان متن/