اقدامات دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن شیراز در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به حل مشکلات شهر و حرکت در مسیر عدالت شهری تشریح شد.

مهران نامداری قرقانی، مسئول دفتر تسهیلگری و توسعه محلی منطقه گلشن شهر شیراز با اشاره به مشکلات مربوط آرامستان کشن این شهر گفت: در این آرامستان، آرامگاه شخصیت‌های بزرگی واقع شده اما با معضلات بسیاری مواجه است؛ حل این مشکلات نیازمند تصمیم‌گیری مسئولان است.

وی افزود: در این آرامستان فضا برای خاکسپاری وجود دارد اما هیأت امنا سلیقه‌ای برخورد می‌کند و به همین دلیل مردم ساکن این منطقه برای دفن و خاکسپاری اموات خود دچار مشکل هستند و باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند. لذا می‌طلبد که مسئولین برای حل مشکلات مربوط به این آرامستان ورود کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ اجرای طرح بیمه افراد فاقد بیمه اجتماعی ساکن مناطق تحت پوشش دفاتر تسهیلگری به طور رسمی فراهم شد و مردمان این مناطق در شیراز از خدمات بیمه روستاییان و عشایر بهره‌مند می‌شوند.

این فعال اجتماعی اظهار داشت: با توجه به تعداد قابل توجه افراد بیکار و حتی فعال در حوزه مشاغل خانگی که در محلات تحت پوشش دفاتر تسهیلگری شیراز زندگی می‌کنند اما فاقد بیمه اجتماعی هستند، لزوم ارائه بیمه‌ای کارآمد با حمایت دولتی در این مناطق به شدت محسوس است.

مسئول دفتر تسهیلگری و و توسعه محلی گلشن ادامه داد: طی جلسات و رایزنی دفاتر تسهیلگری شیراز با مسئولان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر فارس، فرصت انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین استانداری و صندوق بیمه، جهت پوشش بیمه اجتماعی افراد معرفی شده دفاتر تسهیلگری شیراز مهیا شد.

نامداری افزود: بدین ترتیب در تاریخ سوم آذرماه ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه همکاری بین بخش امور اجتماعی استانداری فارس و صندوق بیمه به امضا مدیران کل محترم سازمان‌های یاد شده رسید و از آن پس اجرای طرح بیمه افراد فاقد بیمه اجتماعی ساکن مناطق تحت پوشش دفاتر تسهیلگری به طور رسمی فراهم شد.

وی گفت: دفتر تسهیلگری گلشن به نمایندگی از سایر دفاتر شیراز، وظیفه پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه مذکور را بر عهده داشت.

او با بیان اینکه دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده، گفت: هم‌اکنون در شیراز ۷ دفتر تسهیلگری در محلات حاشیه‌ای مشغول به فعالیت هستند که یکی از دفاتر یاد شده دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن است که در محله کشن قرار دارد.

نامداری اضافه کرد: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن زیرنظر سازمان مردم نهاد جمعیت جوانان عشایر فارس در حال فعالیت است.

وی ضمن تشکر از حمایت‌های استانداری فارس، گفت: حل مشکلات محلات حاشیه‌ای کشن مساعدت همه جانبه مردم و مسئولین را می‌طلبد لذا از مدیریت شهری، اعضای جدید شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری و سایر ادارات مرتبط با محلات حاشیه‌ای بیش از پیش تقاضای همکاری و حمایت داریم.

این کنشگر اجتماعی اضافه کرد: کشن محله‌ای با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان است که در سایه کم‌توجهی‌ها با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. امیدواریم که با تداوم فعالیت‌های این دفتر و با همکاری مردم و حمایت مدیران مرتبط شاهد کاهش معضلات محله کشن باشیم.

وی با اعتقاد به اینکه یکی از مهمترین اهداف دفاتر تسهیلگری توانمندسازی اهالی محله است، گفت: کارشناسان در تلاش هستند که با جذب همیاران و مراقبین اجتماعی فعال در محله، اقدام به تیم‌سازی و گروه‌سازی کرده و به کمک این تیم‌ها و گروه‌ها، آگاهی‌سازی در محله را افزایش داده و برای ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی محله تلاش کنند.

مسئول دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن شیراز ابراز کرد: امید است با ادامه یافتن حمایت‌های استانداری و همچنین تقویت مساعدت سایر ارگانها و تلاش مردم محلی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیشرفت و ترقی این محله در ابعاد گوناگون باشیم.

مشکلات محله کشن؛ از نبود فرهنگسرا تا معضل بیکاری و اعتیاد
راحله مهکویی مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن نیز اظهار کرد: مشکلات محله پس از شکل‌گیری دفتر، جمع‌آوری داده از سطح محله و برگزاری نشست‌های محلی با حضور معتمدین و افراد اثرگذار محله بررسی شد و اولویت‌بندی برای رفع کاستی‌ها انجام گرفت.

وی نبود فرهنگسرا و آسفالت خیابان اصلی را از مهمترین مشکلات محله دانست و گفت: اختلاف مالکیت متصرفین محلی با بنیاد مستضعفان، بیکاری و اعتیاد از دیگر معضلات این محله به شمار می‌رود.

مهکویی بیان کرد: آخرین اقدامات انجام شده در شش ماه گذشته و همچنین برنامه‌های آتی و در دست اقدام برای حل این مشکلات در نشستی با معتمدین محلی، بررسی و بروزرسانی شد.

وی اضافه کرد: اتصال دسترسی فاضلاب محله به فاضلاب شهری یکی از اقدامات انجام شده این دفتر در بخش شهرسازی است که طبق پیگیری و مراجعات بسیار به سازمان آب و فاضلاب منطقه ۲ و ارجاع نامه از استانداری و دفتر به این شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون موفق شدیم که فاضلاب این محله را به فاضلاب شهری متصل کنیم و در سال ۱۴۰۰ از کوچه ۱۰ تا ۳۰‌ انشعاب‌ها وصل شده است.

مهکویی ارتقا کیفیت وضعیت بصری خیابان اصلی با پاکسازی دیوارنویسی‌ها و رنگ آمیزی را از دیگر اقدامات انجام شده در بخش شهرسازی اشاره کرد و گفت: دیوارنویسی‌ها باید به منظور افزایش نشاط اجتماعی و ارتقاء منظر محله پاک شود و به جای آن‌ها نیز رنگ‌آمیزی‌هایی الهام گرفته از فرهنگ و آئین مردم محلی باشد.

وی با بیان اینکه آسفالت خیابان اصلی گلشن پس از پایان پروژه فاضلاب انجام می‌شود، افزود: با پیگیری‌های متعدد صورت گرفته از شهرداری منطقه ۴ مقرر شد؛ آسفالت این خیابان پس از اتمام پروژه فاضلاب صورت گیرد.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن به بیان فعالیت‌های اجتماعی و مددکاری انجام شده توسط این دفتر پرداخت و گفت:‌ شناسایی خانواده‌های دارای عضو مصرف‌کننده مواد مخدر، ارائه مشاوره های تخصصی، ارجاع رایگان به کمپ‌های ترک اعتیاد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه به صورت مجازی و حضوری در حوزه های اعتیاد، فرزندپروری، پرخاشگری و مهارت‌های زندگی، برقراری ارتباط با کنگره ۶۰ (سازمان مردم نهاد کشوری فعال در حوزه درمان اعتیاد) و معرفی به اهالی محله از فعالیتهای اجتماعی و مددکاری انجام شده این دفتر به شمار می‌رود.

وی اعلام کرد: حفظ ارتباط و تعامل با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برای حل مسائل اجتماعی و مددکاری و همچنین  پیگیری برنامه‌های آموزشی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه هایی مانند اعتیاد، طلاق، پرخاشگری، فرزند پروری و مهارت های زندگی از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است.

خدمات حقوقی رایگان برای حاشیه‌نشینان شیراز
سام روستا کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری گلشن نیز در رابطه با اقدامات حقوقی انجام گرفته در این دفتر گفت:‌ تفاهم‌نامه‌ای میان کانون وکلای دادگستری فارس و دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی این استان منعقد شد که براساس آن حاشیه‌نشین‌های شیراز می‌توانند خدمات حقوقی رایگان دریافت کنند.

وی افزود: تعیین تکلیف اسناد مالکیت تعدادی از اهالی گلشن با همکاری بنیاد مستضعفان و ارتقای سطح امنیت محله با شناسایی نقاط جرم‌خیز با همکاری بیشتر نیروی انتظامی نیز از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

روستا در رابطه با اقدامات حقوقی در حال پیگیری گفت: تنظیم تفاهم‌نامه فی مابین دفاتر تسهیلگری شیراز و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس جهت همکاری‌های بیشتر در حوزه های مرتبط و پیگیری صدور کارت آمایش اتباع خارجه از اقدامات حقوقی در حال پیگیری است.

مجوزهای تولید انفرادی و مشاغل خانگی
مریم برزگر کارشناس اقتصادی دفتر گلشن هم در خصوص اقدامات اقتصادی انجام شده، اظهار کرد: به منظور رسمیت بخشیدن به فعالیت افراد شاغل در حوزه مشاغل خانگی در محله کشن، بعد از آموزش بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی در رابطه با مجوز مشاغل خانگی و مزایای آن، افراد دارای مدرک مهارت در محله در رشته‌های خیاطی، گیاهان دارویی و قالیبافی، شناسایی و مجوزهای مشاغل خانگی برایشان اخذ شد. ضمن آنکه برای بانوان فعال در حوزه گلیم‌بافی ولی بدون مدرک مهارت اقدامات لازم از اداره‌کل صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری فارس با تسهیلگری دفتر گلشن صورت گرفت و مجوزهای تولید انفرادی و مشاغل خانگی برای ایشان نیز صادر شد.

برزگر اضافه کرد: بدین ترتیب در دی ماه و بهمن ماه به ۱۲ بانوی مستقل دارای مهارت در رشته های خیاطی، قالیبافی، گلیم‌بافی، بافتنی، میناکاری، نقاشی، گیاهان دارویی و یک بانوی پشتیبان برای ایجاد اشتغال در حوزه رودوزیهای الحاقی از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تسهیلات اعطا شد.

وی در مورد مسائل اقتصادی در حال پیگیری گفت: از دیگر مشکلات و موانع حوزه اشتغال محله عدم مهارت شغلی و بازاریابی و مکان فروش با قیمت مناسب برای فعالین و افراد جویای کار در محله است. به منظور برگزاری دوره‌های مهارتی با کمک هیات امناء مسجد امام حسن مجتبی (ع)، یاوران شورا و بانوان محله یکی ازحسینیه های مسجد به مکانی برای آموزش‌ها اختصاص داده شد.

برزگر اظهار داشت: این مکان توسط سازمان فنی و حرفه ای به عنوان خانه مهارت مورد تایید واقع شد. تلاش می‌شود در ماه‌های آتی با کمک سازمان فنی و حرفه ای و دیگر ارگانهای حوزه آموزش، دوره‌های آموزش مهارت مرتبط با بازار کار برای افراد متقاضی محلی برگزار شود. ضمن آنکه با کمک به چند فعال در حوزه کارآفرینی، دوره های آموزش بازاریابی برای ارتقاء دانش و آگاهی اهالی جویای کار و یا توسعه اشتغال برگزار خواهد شد.

سکونتگاه‌های غیررسمی پدیده‌ای ناشی از گسترش شهرها و بازتابی از عدم توزیع مناسب امکانات شهری‌اند. زمانی که شهر نتواند نیازهای بخشی از جمعیت خود را تامین کند، آن‌ها را به حاشیه می‌راند. دفاتر تسهیلگری در هفت منطقه حاشیه‌ای شیراز برای بهبود وضعیت افراد ساکن در این مناطق تلاش می‌کنند. دفاتر یادشده با هدف شناسایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر پایه شناخت متکی بر داده‌های واقعی ایجاد شده‌اند که راه‌اندازی این دفاتر از اقدامات برجسته و موثر دولت با هدف رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.
گلشن یا کُشَن در قدیم روستایی در غرب شهر شیراز بوده است. امروزه کشن در محدودهٔ شهری شیراز قرار دارد. محدودهٔ آن از تلخدش تا احمد آباد و از پارک قوری تا قصرالدشت از سمت غرب تا خیابان همت جنوبی (ایمان جنوبی ) و از شرق تا خیابان شهید آقایی از جنوب به بلوار امیرکبیر، از شمال به چوگان، بلوار پاسداران و میدان معلم و از غرب به کمربندی شیراز و همت جنوبی منتهی می‌شود.

/پایان متن/