شیرخوارگان حضرت ولی عصر «عج» با ارائه ۶۰ اثر هنری در نمایشگاه سفره هفت سین خود و اجرای نمایش سنتی «تکم خوانی» هنر آفریدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، مراسم جشن نوروز ، ششمین نمایشگاه سفره هفت سین و آئین تکم خوانی شیرخوارگان حضرت ولی عصر «عج» با حضور مسئولین بهزیستی استان و شیراز و خیرین برگزار شد.

۶۰ اثر هنری در قالب آثار گل، نقاشی، سفره های هفت سین کوچک، کارت پستال، عروسک های از جنس مقوا و کاموا با دستان هنرمند ۱۸ کودک بالای سه سال و همیاری مربیان سختکوش این موسسه در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

رئیس اداره بهزیستی شیراز در این مراسم اظهار نمود: هنر بخش ذاتی و نهفته همه آدم ها و معجزه عصر ماست که می تواند زبان بهتری برای رساندن صدای انسان‌ها مخصوصا کودکان و شیرخوارگان بی سرپرست به اقشار جامعه باشد و بفهماند که چه کسی در چه جایگاهی دارد زندگی می کند.

مصطفی محسنی گفت: مجموعه شیرخوارگاه حضرت ولی عصر عج ۱۰۵ کودک از یک روز تا شش سال را تحت پوشش دارد و در روزهای پایانی امسال سعی کرده هنر و استعداد شیرخوارگان تحت پوشش خود را به زیبایی نشان دهد. کودکان این مجموعه با ارائه آثار صنایع دستی و هنرهای باستانی خود در مراسم پایانی سال هنر و استعدادشان را به زیبایی نشان دهند که شایسته حمایت خیرین محترم و معزز استان هستند.

محسنی افزود: یکی از مهمترین قسمت های زندگی این کودکان ، نیازهای غیرمعیشتی  یا نیازهای روان شناختی و اجتماعی شان است که ما سعی کرده ایم هر فرزندی که به مجموعه های تحت پوشش بهزیستی در می آید دربخشی از زندگی اش که «هنر» می باشد نیز رشد کند تا هنر به او کمک کند که فردا مهارت های دیگری را هم بدست آورد. بنابراین ما نیاز داریم کودکان ما در استعدادها و عرصه هایی که دارند این قسمت زندگی شان پوشش داده شود.

رئیس اداره بهزیستی شیراز ادامه داد: هرساله بخشی از کارما در مناسبت های مختلف این است که مردم شریف استان خصوصا خیرین از این مراکز اطلاع دقیق‌تری پیدا کنند تا به لحاظ نوع، فضا و ضرورت خدمت رسانی به این کودکان  آگاهانه تر مساعدت و همدلی نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار در بخش دیگری از این مراسم، آئین سنتی «تکم خوانی» ویژه یکی از آئین های مناطق آذربایجان بود که پنج کودک شیرخوارگاه حضرت ولی عصر «عج» به زیبای به نمایش گذاشتند. در این اجرای زیبا، کودکان شیرخوارگاه با در دست گرفتن عروسک هایی شبیه بز به عنوان نمادهایی برای آمدن بهار حرکت می کردند و با موسیقی کودکانه شان می خواندند: « تک تکم تکم چی… بهار اومد تکم چی….»

آرزو خورشیدی مربی این کودکان در خصوص آئین فوق به خبرنگاران، اظهار نمود: مردم استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی آئین های ویژه ای برای آمدن بهار دارند که تکم گردانی و تکم خوانی یکی از آن‌هاست. در این آئین جذاب، تكم گردانان بین دو چهارشنبه آخر سال به کوچه ها می آیند و با خواندن شعرهایی همراه با تکم گردانی ، فرا رسیدن نوروز را مژده می دهند.

خورشیدی گفت: « واژه تكم Takam از دو بخش “تكه” و “م” تشكیل شده است. “تكه” در زبان تركی به معنی بز نر قوی هیكل است كه همیشه در راس گله حركت می كند و گله را به چراگاه هدایت می كند. “م” ضمیر ملكی دوم شخص مفرد است و تكم در واقع به معنی «بز نر من» است.

/پایان متن/