معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس گفت: نمی توان به بهانه وجود مشکلات اقتصادی در کشور دست روی دست بگذاریم و دلیل همه جرم ها و آسیب های اجتماعی را این مشکلات بدانیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، علی فاتحی در جلسه با مجمع خیرین شیراز که در بنیاد ملی نخبگان فارس برگزار شد، در توضیح اینکه برخی افراد صرفا مشکلات اقتصادی را دلیل وقوع جرم می دانند، گفت: وقوع جرم علل دور و نزدیکی دارد که مشکلات اقتصادی یک علت دور است و از جمله شاخصه ایی است که حاکمیت باید در بلند مدت و در قالب برنامه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این مشکلات را بهبود بخشد و ما نیز باید به اجرای این رویکرد کمک کنیم یا در صورت عدم کمک، مانع ایجاد نمی کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه به بهانه وجود مشکلات اقتصادی نمی توان از علت های نزدیک غافل شویم گفت: علل نزدیک وقوع جرم به موضوع گمنامی، ناآگاهی، بی مسئولیتی و قوانین جرم زا اشاره دارد که این چهار علت از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن جرائم و آسیب های اجتماعی هستند.

فاتحی تصریح کرد: گمنامی و عدم شفافیت اصلی ترین و خطرناک ترین علت وقوع جرم است، عده ای چون از جامعه دور افتاده‌اند و خیال می‌کنند دیده نمی‌شوند اقدام به جرم می کنند و یا دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند که می توان به کودکان کار و زنان مطلقه بدون حامی اشاره کرد.

این مقام قضایی با اشاره به برخی از آسیب ها مانند طلاق که جرم تلقی نمی شوند تصریح کرد: بعضی از آسیب ها اگر چه جرم نیستند اما بسیار خطرناک هستند که علتش همین گمنامی و عدم توجه به آن فرد است، ما در مشکلات خانوادگی، طلاق و متارکه در شرایط خوبی قرار نداریم.

وی تاکید کرد: هویت اجتماعی نقطه مقابل گمنامی اجتماعی است که فرد خیال می کند هیچکس او را نمی بیند و به همین دلیل دچار جرم و آسیب می شود.

فاتحی شناخته شدن توسط دیگران را عامل بازدارنده وقوع جرم خواند و متذکر شد: در جرایم مالیاتی عدم شفافیت باعث فرار مالیاتی می شود که یکی از دلایل آن تعدد سامانه های سازمان های مختلف و عدم ارتباط شبکه ای این سامانه هاست به طوری که شاهد جنگ سامانه ها هستیم.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه نقش ما در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم هدایت، نظاره گری، مطالبه گری و پاسخگویی است، اظهار داشت: توجیه، ارشاد، هشدار، برخورد و مقابله از مراحل پیشگیری از جرم و آسیب هاست که ما به جز برخورد و مقابله مابقی مراحل را در دستور کار خود قرار دادیم و هدف ما کمک و نشان دادن راه به مردم و رسانه هاست.

/پایان متن/