معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس گفت: طرح تشدید مقابله با اراذل و اوباش با قوت و جدیت در دستور کار نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی قرار گرفته است و فضا برای مخلان نظم و امنیت در استان ناامن تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از خبرگزاری ایرنا در استان فارس، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس گفت: طرح تشدید مقابله با اراذل و اوباش با قوت و جدیت در دستور کار نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی قرار گرفته است و فضا برای مخلان نظم و امنیت در استان ناامن تر خواهد شد.

اسماعیل محبی پور اظهار دشت: این طرح در سه سطح یک، دو و سه هم اینک در شهرها و مناطق مختلف استان آغاز شده که پس از شهادت شهید علی اکبر رنجبر و مطالبه عمومی عزم راسخ مسئولان انتظامی و قضایی راسخ تر شده است.

وی به شهادت شهید رنجبر در روستای بیدزرد شیراز و بازتاب وسیع آن در رسانه ها و همچنین واکنش عمومی در جامعه نسبت به آن اشاره کرد و گفت:این اتفاق تلخ از سوی یک فرد شرور و دارای سوء سابقه و مساله دار رخ داد.

معاون استاندار فارس گفت: اگر چه واکنش ها تا حدودی این ذهنیت ها در جامعه را به وجود آورد که شاید میزان اختیارات نیروی انتظامی و یا مسایل قانونی باعث شده که تعللی برای برخورد با اراذل و اوباش در جامعه صورت گرفته که البته در این زمینه و در قوانین هم تجدید نظرهایی انجام می شود؛ اما در این حادثه تلخ شهید رنجبر در یک شرایط خاص در مواجهه با این فرد شرور قرار گرفته بود که سرانجام جانش را فدای امنیت جامعه کرد.

معاون استاندار فارس گفت: آمارها و بررسی ها نشان می دهد که بروز این گونه حوادث تلخ که در یک لحظه غفلت و عصبانی و بروز هیجان های کاذب ، فرد کنترل روانی خود را از دست داده و مرتکب جرایم سنگین و قتل های فجیع شده است در استان فارس فراوان است.

حادثه شهادت ستوان علی اکبر رنجبر ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در روستای بید زرد شیراز رخ داد.

برخورد با سنت ناروای تیراندازی در آیین های عروسی

محبی پور در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از سنت های ناروا و تیراندازی در آیین های عروسی و حتی در برخی مناطق مراسم عزا در فارس اشاره کرد و گفت: این موضوع هم اینک به یکی از آسیب های جدی در استان تبدیل شده و هفته ای در استان نیست که گزارشی از وقوع این حوادث ناگوار قتل و زخمی شدن فردی به دلیل تیراندازی و سهل انگاری در استفاده از سلاح گرم را شاهد نباشیم.

وی اضافه کرد: تیراندازی در این گونه مراسم اعم از به کارگیری سلاح مجاز و غیرمجاز مصداق عینی اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم محسوب می شود و نیروهای انتظامی و قضایی مکلف هستند علاوه بر توقیف سلاح با فرد خاطی هم برخورد قانونی و قاطع کنند.

محبی پورادامه داد: برای حذف این گونه سنت های ناروا علاوه بر برخوردهای قهری و قضایی باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم از طریق رسانه ها ، نخبگان و معتمدین محلی بتوان آن را به شکل ریشه ای حل کرد.

معاون استاندار فارس همچنین به موضوع قاچاق سلاح و افزایش روزافزون آن در برخی کشورهای همسایه از جمله در شمال غرب و جنوب شرق کشور اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که وضعیت قاچاق در این کشورها در حال رشد روزافزون است و همین امر تهدیدی برای کشور و به خصوص استان فارس محسوب می شود.

محبی پور ادامه داد: بررسی ها حاکی است که که قاچاق سلاح هم به صورت جنگی و هم شورشی وارد کشور می شود که نشان می دهد دشمن برای برهم زدن امنیت کشور برنامه و نقشه های شوم دارد.

وی با بیان اینکه مردم و به خصوص جوانان مراقب باشند که در دام این گروه ها و مافیای خرید و فروش سلاح گرفتار نشوند و رصدهای اطلاعتی دقیق در این زمینه با جدیت در حال انجام است، گفت: البته اقدامات بسیار مهمی علیه این باندها تاکنون صورت گرفته است.

محبی پور بیان کرد: سلاح هیچگاه امنیت ساز نبوده و امنیت نخواهد آورد؛ بلکه امنیت باید از سوی حاکمیت انجام شود.

وی گفت: به مردم اطمینان می دهیم که با جان نثاری نیروهای خدوم و جان بر کف انتظامی و مطالبه دستگاه قضایی و همچنین رصد دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برخورد جدی با این قاچاقچیان سلاح با جدیدیت ادامه دارد و البته مردم هم باید در این زمینه هوشیار باشند و در تله این مافیای سیاه دشمن قرار نگیرند.

/پایان متن/