در جلسه مشترک رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس و جمعی از نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان و کارکنان فرهنگی به مسائل و مشکلات و همچنین مطالبات معلمان در زمینه‌های مختلف از جمله همسان‌سازی و رتبه‌بندی معلمان، بیمه درمانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش اعتبارات، کمک به بازماندگان از تحصیل و بیماران صعب‌العلاج و عدالت‌محوری در امور پرداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، حمیدرضا حاجی بابایی در جمع نمایندگان تشکل های صنفی وهمچنین منتخبی از فرهنگیان شیراز، گفت: آموزش وپرورش منشا همه خدمات است ومیزان رشد یک کشور به اندازه میزان نگاه به این سیستم است.

رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی با استناد به بیانات رهبر انقلاب گفت: خرج در آموزش وپرورش خرج برای تولید آنهم از فاخرترین نوع تولید است.
حاجی بابایی به قدم های بزرگی که در آموزش وپرورش انجام شده اشاره کرد وگفت: گلایه فرهنگیان این است که چرا با اینکه ما این کارهای خوب را انجام میدهیم اما آن توجه ورسیدگی مطلوب انجام نمیشود.

وزیر اسبق آموزش وپرورش با بیان اینکه رهبر انقلاب بارها فرموردن آموزش وپرورش مولد سرمایه اجتماعی است گفت: باید به آموزش وپرورش نگاه دیگری کرد و یک بار دیگر باید آموزش وپرورش را محور اساسی توسعه درکشور بدانیم.

حاجی بابایی بابیان اینکه نگاهش در بودجه ریزی به همه ارکان جامعه است گفت: اگر جایی هم می بینید بنده با حساسیت بحث بودجه آموزش وپرورش را دنبال میکنم بدان معناست که اعتقاد دارم این کار به معنای پول دادن به معلم نیست بلکه خدمت رساندن به همه جامعه است چراکه معلم با سرمایه های مردم یعنی دانش موزان سروکار دارد.
رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی نگاه ها  در ساله های گذشته به آموزش وپرورش گفت: یکی ازاین موارد نگاه خصوصی سازی به آموزش وپرورش است البته این بدان معنا نیست که ما مخالف مدارس غیر دولتی هستیم بلکه این است که دولت باید همه حمایت های خود را از آموزش وپرورش داشته باشد وهمه هزینه های آن را تقبل کند.

حاجی بابایی بابیان اینکه معلمین انسانهای نجیب وباحیایی هستند اما امروزه از تبعیض نگران هستند به شیوه نظام حقوق وپرداخت دستمزد در کشور انتقاد کرد وگفت: این صحبت را در اولین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی این صحبت را با جناب ایه الله رییسی، رییس جمهوری نیز انجام داده است و ایشان نیز پذیرفته است و درحال اصلاح آن هستند.

رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال آینده حقوق های پایین تا ۶۰درصد افزایش پیدا خواهند کرد گفت: این بدان معناست که خالص دریافتی هیچ کس نباید زیر ۵میلیون تومان باشد
رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص مالیات برحقوق کارمندان نیز گفت: به حقوق های بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان ده درصد بیشتر مالیات تعلق نخواهد گرفت.

حاجی بابایی گفت: نظام رتبه بندی معلمان قطعا انجام خواهد شد و شامل همه نیروهای آموزش وپرورش خواهد بود چراکه در آموزش وپرورش همه معلم هستند و بنا به ضرورت در پست های اداری قرار  میگیرند و ممکن است مجدد به معلمی برگردند واین چرخه دایم در حال انجام است.

وزیر اسبق آموزش وپرورش باباین اینکه جایگاه معلم در همه اعصار وقرون در بین مردم جایگاهی خاص است گفت: ما معلمان باید قدر این نگرش وجایگاه را ابتدا خودمان بدانیم و نباید خدای ناکرده بارفتارهایمان خدشه ای به آن وارد کنیم.

حاجی بابایی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به روند کنونی فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد دارد گفت: صندوق باید به سمت این برود که نخبگان اقتصادی دراین صندوق حضور یابند و به دنبال بورس و سرمایه گذاری در امورات اقتصادی مهمی باشند ومعلمان نیز کاملا از نتایج آن بهره مند شوند.

وزیر اسبق آموزش وپرورش با بیان اینکه به این شیوه درمان وخدمات رفاهی معلمان انتقاد دارد گفت: تجربه نشان داده کار آموزش وپرورش درمانگاه وباشگاه داری نیست وباید ترتیبی اتخاذ شود تا به عنوان مثال بیمه درمانی معلم به نحوی باشد که او هرگاه اراده کرد به هر مکان درمانی مراجعه واز خدمات رایگان آن استفاده کند شبیه همان کاری که در دوران وزرات بنده با بیمه طلایی انجام گرفت.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنی ازمقام معظم رهبری که فرمودند کسی که بیمار شد ممکن است غصه درد داشته باشد ولی نباید غصه هزینه وبی پولی را داشته باشد به ایجاد صندوق بیماران صعب العلاج نیازمند مالی در بودجه سال جاری اشاره کرد وگفت: ۲۵هزار میلیارد تومان نیز به آن اختصاص داده ایم.
حاجی بابایی اداره ومدیریت در آموزش وپرورش را نیازمند هنرمندی خاصی دانست وگفت: وزیر آموزش وپرورش وتیم مدیریتی او باید بتواند از همه ظرفیت های قانونی که قانونگذار در اختیار آنها قرارداده برای اداره مطلوب دستگاه عظیم آموزش وپرورش استفاده کند.

رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی باشاره به اینکه درحال حاضر هم دردولت وهم مجلس شورای اسلامی اراده قوی برای کمک به فرهنگیان وجوددارد به مساله همسان سازی بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که در شرف بازنشستگی هستند خیال شان راحت باشد که همسان سازی همچنان دربرنامه وجود دارد وحذف نخواهد شد.

حاجی بابایی بابیان اینکه اعتقاد دارد معلم هرچقدر هم معترض باشد اما هنگامی که درکلاس درس است عاشقانه مشغول به خدمت به تعلیم و تربیت دانش آموزان است گفت: وظیفه همه مسوولین خدمت بی منت به این قشر عزیز وفرهیخته است وخود من نیز با تمام توانم این کار را به جد دنبال خواهم کرد ومعلم خط قرمز من است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی همچنین از عزم جدی مجلس شورای اسلامی ودولت برای ترمیم حقوق همه کارمندان سایر دستگاههای اجرایی هم که از وضعیت حقوقی مناسبی برخوردار نیستند اشاره کرد.
محمد خلیل عسکری در جلسه جمعی ازمعلمان ونمایندگان تشکل های صنفی بارییس کمیسیون برنامه وبودجه وتلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در شیراز گفت: دولت فعلی و شخص وزیر آموزش وپرورش با عنوان دولتی که با شعار عدالت روی کار آمده است درحال گام برداشتن برای حل مشکلات پیش روی فرهنگیان است.

خلیل عسکری، مدیرکل آموزش وپرورش فارس هم اگر ادامه این جلسه با اشاره به اینکه کمتر از دو ماه از انتصاب خود در سمت کنونی میگذرد گفت: از همان ابتدا به همکاران فرهنگی قول دادم از هر ظرفیتی برای پیگیری مشکلات آنها استفاده کنم.

عسکری گفت: پس از اطلاع از اینکه جناب حاجی بابایی به استان فارس و شهر شیراز سفر خواهند کرد بلافاصله درخواست تشکیل جلسه ای با حضور جمعی از نمایندگان تشکل های فرهنگی و همکاران فرهنگی با ایشان دادم تا این عزیزان از نزدیک مسایل ومشکلات ودغدغه های همکاران فرهنگی را به اطلاع رییس کمیسیون برنامه وبودجه وتلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی برسانند.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس از رییس کمیسیون برنامه وبودجه وتلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی بابت اینکه علی رغم فشردگی برنامه هایش اما هرکجا که حضور پیدا می کنند به ندای فرهنگیان لبیک می گوید تشکر کرد.
وی به شرایط کرونایی استان اشاره کرد وگفت: با توجه به محدودیت های موجود رعایت پروتکل های بهداشتی نتوانستیم میزبان جمع بیشتری از همکاران فرهنگی باشیم وامیدواریم به زودی وپس از غلبه بر ویروس منحوس کرونا بتوانیم این امر را محقق کنیم هرچند افرادی که درجلسه حضور دارند به خوبی دغدغه های قشر فرهنگیان را مطرح کردند.

عسکری در ادامه خطاب به رییس کمیسیون برنامه وبودجه وتلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگیان همچنان از شما انتظار دارند همانند گذشته  که زبان گویای آنها بوده اید در خصوص مساله رتبه بندی واجرای همسان سازی پیگیر بوده واین حق مسلم فرهنگیان تا مرحله اجرا پیگیری شود.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس همچنین با اشاره به  اینکه  سرانه های آموزشی کفاف هزینه های جاری مدارس را نمیدهد و با توجه به اینکه انشاالله بحث حضوری شدن مدارس را با غلبه بر ویروس کرونا خواهیم داشت این مساله در بودجه سال اینده به صورت ویژه دیده شود.

عسکری به مساله بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و افزود: متاسفانه در شرایط کرونایی ما شاهد افزایش این آمار بوده ایم که به نظر میرسد لازم است مجلس به صورت جدی به این مساله وارد شود واعتبارتی را برای  تجهیزاتی همچون گوشی و تبلت برای این دسته از دانش آموزان وحل این مشکل اختصاص دهد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس مساله پرداخت معوقات معلمان از جمله: بخشی از حق التدریس، قبوض حامل های انرژی مدارس، مطالبات واسناد دیگر همچون کمک هزینه ازدواج و… را مهم و از خواسته ای همکاران فرهنگی عنوان کرد واز رییس کمیسیون برنامه وبودجه وتلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی خواست به این مساله نیز دربودجه نگاه جدی داشته باشند.

خاطرنشان می‌گردد در این جلسه، جمعی از نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان و تعدادی از کارکنان آموزش و پرورش به بیان دغدغه‌ها و مشکلات و خواسته‌های فرهنگیان پرداختند.

/پایان متن/