استاندار فارس بر لزوم احداث قرارگاه واحد جهت مدیریت اتباع خارجی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از اطلاع رسانی استانداری فارس، محمدهادی ایمانیه صبح امروز در نشست مجازی شورای معاونین وزارت کشور به بیان مشکلات و مسائل استان پرداخت.وی با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار تبعه افغانستانی در استان فارس به‌ویژه شهر شیراز، اظهار داشت: در بحث مدیریت تبعه افغانستانی دچار سردرگمی هستیم و لذا نیاز است با دستور وزیر کشور یک سازمان یا قرارگاه مدیریتی واحد متشکل از دستگاه‌های مختلف جهت ساماندهی در کنار هم قرار گیرند تا مشکلات اقتصادی، امنیتی، قاچاق کالا و تاثیرات اعتقادات دینی و مذهبی آنها بر جامعه برطرف شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه خواستار تسریع در تعیین تکلیف احکام فرمانداران و مدیران کلی شد که مدت‌هاست اسامی آنها به وزارت کشور ارسال شده است.

ضرورت احداث پایگاه ایست و بازرسی در قطرویه

ایمانیه در بحث قاچاق مواد مخدر نیز، لزوم ایجاد ایستگاه ایست‌و‌بازرسی به ویژه در شرق شیراز در شهرستان نی‌ریز، بخش قطرویه را ضروری دانست.

امور تملیکی، انبارهای ستاد اجرایی و پارکینگ‌های پر از اجناس قاچاق از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آن اشاره کرد و افزود: این انبارها پر از اجناس مورد نیاز مردم است که بعضا در شرایطی نگهداری می‌شود که در حال نابودی است؛ لذا نیاز است این اجناس آزاد شده و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

وی همچنین بحث نارضایتی پرسنل وزارت کشور در استان فارس را مطرح کرد و خواستار توجه وزارت کشور به ساماندهی این افراد شد.

ایمانیه در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رنجبر که چند روز پیش به دست اراذل و اوباش به شهادت رسید، به اصلاح قانون حمل سلاح به شکل لایحه یا طرح دو فوریتی اشاره کرد و افزود: کمبود اداره نیروی انتظامی در حاشیه شهرهای بزرگ به‌ویژه شیراز، در تفرجگاه‌ها و شهرهای جدید از مشکلات جدی استان است که نیاز است کمکی به وضعیت لجستیک نیروی انتظامی شود.

بانوان شاغل در ادارات از ساعت ۱۲ دورکار شوند

او در ادامه با ارائه پیشنهادی مبنی‌بر دورکاری دو ساعت آخر کاری برای بانوان متاهل و صاحب فرزند گفت: این طرح پیش از این ارائه شده و مورد استقبال ریاست جمهوری قرار گرفته است که به نظر می‌رسد اگر به مدت یک سال به‌صورت پایلوت در فارس اجرا شود و در صورت رضایت به کل کشور تسری یابد، نتایج خوبی خواهد داشت تا بانوان به امور منزل و فرزندان نیز رسیدگی کنند و در آموزش‌های مجازی سبک زندگی نیز حضور یابند.

استاندار فارس بحث بعدی را به ساماندهی اردوگاه‌های ماده ۱۶ اختصاص داد و گفت: با توجه به اینکه یک سوم معتادان متجاهر ما استان فارسی نبوده و یک سوم آن‌ها نیز شیرازی نیستند، نیاز است جهت پاک کردن سیمای شهر از معتادان متجاهر ضمن ایجاد چهار اردوگاه در قطب‌های شمال، جنوب، شرق و غرب استان، معتادان غیرفارسی نیز به شهرهای خود بازگردانده شوند تا شاهد حضور معتادان در سطح شهرها نباشیم.

اختصاص کمک جهت تهیه تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی برای استان
بحث مقابله با آتش‌سوزی‌ها که با آغاز فصل گرما شدت می‌یابد، از دیگر مواردی بود که دکتر ایمانیه به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به بارندگی نسبتا خوبی که در استان فارس رخ داد و افزایش میزان بارندگی‌ها میزان آتش‌سوزی را افزایش خواهد داد، انتظار می‌رود که امسال هم افزایش آتش‌سوزی را داشته باشیم؛ بنابراین کمبود وسایل مقابله با آتش که گاهی منجر به سوخت درختان ۲۰۰ ساله می‌شوند که جبران آن بسیار دشوار است، کمکی جهت تهیه وسایل اطفای حریق صورت گیرد، همچنین نیازمند اختصاص کمک جهت تهیه پمپ‌های لجن‌کش، اختصاص دمنده‌های خاموش‌کن، خودروهای آتش‌نشانی و مواردی از این قبیل هستیم.

کمک به راه‌اندازی قطار شهری شیراز و مجوز به‌کارگیری نیرو در ۱۸ شهرداری جدید و ۷ شهرستان جدید استان فارس از دیگر مسائل مورد تاکید استاندار فارس در این نشست بود.

ایمانیه اصلاح ساختار معاون امور زیارتی استانداری و تغییر نام این معاونت به معاون زیارتی و گردشگری را لازم دانست و با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی‌بر توجه به گردشگری، زمینه سازی ساختار اداری برای تقویت این بخش در استان فارس را ضروری برشمرد.

وی در ادامه بازگشایی دانشگاه‌ها را نیازمند تزریق اعتبارات مالی به آن‌ها دانست و گفت: گرچه در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا آموزش‌ها به صورت مجازی صورت می‌گیرد؛ اما بازگشایی دانشگاه‌ها نیازمند منابع مالی است.
افزایش ۸ برابری نرخ گاز برای صنایع کمرشکن است.

افزایش هشت برابری قیمت گاز و تعطیلی برخی صنایع از دیگر مواردی بود که ایمانیه به آن اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش ناگهانی قیمت گاز کمر برخی از صنایع استان را شکسته و منجر به تعطیلی برخی کارخانه‌ها شده و جایز نیست که قیمت گاز برای همه صنایع به یک اندازه افزایش یاید؛ چرا که برخی صنایع قادر نیستند افزایش هشت برابری قیمت گاز را تحمل کنند.
تعویق در پرداخت مطالبات پرسنل درمان نیز از موارد مورد اشاره استاندار فارس در جلسه با وزیر کشور و معاونان وی بود که دکتر ایمانیه خواستار توجه به این موضوع و رفع دغدغه پرسنل درمان شد.

اختصاص عواید پالایشگاه‌های مستقر در عسلویه به شهرستان‌های لامرد و مهر که در مجاورت این پالایشگاه قرار دارند و عوارض دریافت می‌کنند، نیز از دیگر موارد ذکر شده توسط استاندار فارس بود.

ایمانیه در این باره اظهار داشت: این دو شهرستان عوارض این پالایشگاه را دریافت می‌کنند و باید ۱۹ درصد عواید را نیز دریافت کنتد در حالی که تا کنون رخ نداده و نیازمند بررسی است.

آب شرب ۵۴۰ روستای فارس از طریق تانکر تامین می‌شود

استاندار فارس در ادامه از تامین آب آشامیدنی ۵۴۰ روستا از طریق تانکر در تابستان گذشته یاد کرد و گفت: امیدواریم بتوان راهی را در پیش گرفت که تابستان سال آتی تعداد این روستاها کاهش یابد و آبرسانی به شکل بهتری برای مردم انجام شود.
وی همچنین خواستار کسب اجازه جهت بهره‌برداری از سوخت مازوت توسط صنایع در ایام دیگر سال شد و گفت: از آنجا که فصل زمستان گاز صنایع قطع می‌شود و اجازه استفاده از ذخیره مازوت نیز وجود ندارد، لذا خواستار افزایش این فرصت جهت استفاده صنایع از مازوت هستیم تا آسیب کمتری به آن‌ها برسد.
وی در ادامه ضمن اشاره به سپرده‌های بانکی و بانک‌های خصوصی که زیر بار تسهیلات بالای ۵۰ درصد نمی‌روند، گفت: این بانک‌ها باید به شکل قانونی وادار به پرداخت تسهیلات شوند.
وی همچنین دیگر دغدغه خود را به فعالیت برخی موسسات اقتصادی در شیراز و فارس که دفترشان در تهران است و مالیات را هم در تهران پرداخت می‌کنند، اختصاص داد و خواستار انتقال دفاتر این موسسات به شیراز و فارس شد.
لزوم بازنگری اساسی در ارتباط با قوانین تعهدات ارزی نیز از دیگر موارد مورد اشاره دکتر ایمانیه بود که وی در این باره توضیح داد: برای مثال برخی تولیدکنندگان ده سال پیش وام‌گرفته‌اند اما اکنون قیمت ارز ۲۵ برابر شده است در حالی که قیمت محصول آن‌ها نهایتا چهار برابر شده باشد، لذا نیاز است در این خصوص بازنگری لازم صورت گیرد.

در پایان این نشست، وزیر کشور نیز ضمن تاکید بر پیگیری درخواست استانداران از آن ها خواست تا به بحث آسیب‌های اجتماعی نیز بپردازند و مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان‌ را با جدیت دنبال کرده و طرح پیشرفت استان را تا انتهای سال ارائه کنند.

/پایان متن/