رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، حریق را بزرگترین و مهمترین تهدید برای بافت و بناهای تاریخی در شیراز دانست و گفت: از دست دادن هر سبک و بافت تاریخی دارای ارزش غیر قابل بازگشت است. لذا باید خطرات و ریسک‌های بزرگ نظیر احتمال وقوع حریق را با استفاده از روش‌های مدیریتی و کنترلی به حداقل ممکن کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار، محمدهادی قانع یکشنبه ۱۷ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های اساسی سازمان آتش نشانی شیراز در خصوص بافت تاریخی، محافظت در برابر از دست دادن آثار و آسیب‌های ناشی از حریق است از این رو سازمان آتش نشانی شیراز طی سه سال گذشته تاکنون درابعاد مختلف به ارتقای ایمنی بافت تاریخی پرداخته و در تلاش است با استفاده از راهبردهای همه جانبه ایمنی در برابر حوادث، ریسک حریق را در ساختارهای تاریخی به کمترین میزان خود کاهش دهد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز همچنین با اشاره به اولین اقدام سازمان آتش نشانی و نصب شیرهای هیدرانت در بافت تاریخی، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تردد خودروهای عملیاتی در برخی نقاط بافت تاریخی، تعداد ۱۰۸ شیرهیدرانت فعال در این منطقه نصب، ۲۰ شیر هیدرانت ایستاده در حال جای گذاری و نصب ۴۰ دستگاه شیر هیدرانت دفنی در دستور کار قرار گرفته تا بتوان در کمترین زمان ممکن بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

قانع تاکید کرد: شیرهای آتش نشانی به منزله استقرار دائم خودرو اطفایی بوده که در سرعت عمل نیروهای آتش نشانی در زمان وقوع حوادث و اقدام به‌موقع برای حفظ جان و مال شهروندان حاضر در این نقاط، بسیار مؤثر است.

او همچنین با تاکید بر تامین ایمنی بازارهای بافت تاریخی، ادامه داد: اماکن تجمعی از جمله بازارها همواره مورد توجه سازمان آتش‌نشانی قرار دارد. بار اشتعال در در این بازارها بسیار بالا است، بنابراین در صورت وقوع حادثه به سرعت گسترده می‌شود، از این رو سازمان آتش نشانی شیراز اقدامات ایمنی خود را در بازارهای ستنی بافت تاریخی با نصب ۱۴ عدد شیر هیدرانت، اهدا ۱۳ کپسول ۵۰ کیلویی خاموش کننده، آموزش ایمنی و اطفا حریق به کسبه بازار، برگزاری مانورهای عملیاتی و بازدید های ادواری کارشناسان ایمنی و پیشگیری سازمان از فضای بازارها تقویت کرد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز همچنین ادامه داد: طراحی و برآورد سیستم‌های خشک آتش نشانی در بازار به پایان رسیده است و در مسیر اجرای این طرح قرار داریم.

قانع اضافه کرد: سازمان آتش نشانی شیراز با در نظر گرفتن عرض معابر در بافت تاریخی و عدم تردد خودروهای اطفایی به منظور سرعت بخشیدن در عملیات‌ها و به حداقل رساندن خسارات، به تهیه و تجهیز موتورهای چهار چرخ اطفا حریق اقدام کرده است.

او به نقش موثر آموزش‌های شهروندی با رویکرد کاهش حریق و حوادث در بافت تاریخی پرداخت و یادآور شد: آموزش در هر زمینه‌ای جایگاه اول را دارد و با توجه به تجارب سازمان آتش نشانی شیراز ، آموزش ایمنی به شهروندان بسیار درخشان و تاثیر گذار بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: برگزاری موفق جشنواره بزرگ شهر ایمن با اولویت مناطق کم برخودار نیز از فعالیت‌های راهبردی سازمان آتش نشانی در کاهش حوادث بافت تاریخی به شمار می‌رود.

قانع با اشاره به چالش‌های مجموعه تاریخی با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آن، خاطرنشان کرد: فراهم آوردن شرایط بهینه ایمنی برای حفاظت از جان انسانها و اموال آنها دغدغه اصلی مجموعه بزرگ سازمان آتش نشانی شیراز بوده، بنابراین نیروهای آتش نشان و امکانات این مجموعه با برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده در راستای حفظ ایمنی و کاهش حوادث بناها و بافت تاریخی پیشگام خواهند بود.

/پایان متن/