یک کارشناسان مدیریت شهری معتقد است؛ شهرداری با استمداد از مشاوره خبرگان و نخبگان ملی و بین‌المللی نسبت به تمام گزینه‌های پیشنهادی، کم هزینه‌ترین را به لحاظ مالی، زیست محیطی و فرهنگی تاریخی انتخاب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار، چندی پیش خبرنگار عصرکار به پیگیری مسائل و مشکلات طرح پل روگذر بلوار جمهوری که در شورای ششم شهر شیراز به تصویب رسید، پرداخت. طرحی که حواشی و واکنش‌هایی جدی از سوی کارشناسان و ساکنین منطقه داشت و سکوت شهروندان و فعالان فرهنگی را شکست. در این راستا چندی پیش علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در مصاحبه ای با این پایگاه خبری در خصوص این طرح گفت: اجرای این پل به دلیل اینکه در محور بزرگراه شهید قاسم سلیمانی است ضرورت دارد و تاکید کرد اجرای آن خللی برای ساکنین محلی ایجاد نمی‌کند. این درحالیست که ساکنین اجرای این پل را نقض حقوق شهروندی می‌دانند و کارشناسان به اجرای این تقاطع هشدار داده و بر تهدید آن بر باغ زیبای ارم تاکید می کنند. یکی از کارشناسان مدیریت شهری معتقد است؛ شهرداری با استمداد از مشاوره خبرگان و نخبگان ملی و بین‌المللی نسبت به تمام گزینه‌های پیشنهادی، کم هزینه‌ترین را به لحاظ مالی، زیست محیطی و فرهنگی تاریخی انتخاب کند.

این کارشناس مدیریت شهری و فعال گردشگری به مسائل و آسیب‌های پل روگذر بلوار جمهوری پرداخت و بیان داشت: شهرداری شیراز چندی پیش با استناد به مطالعاتی که حدود پانزده سال پیش با هدف اجرای رینگ‌های ترافیکی شیراز بوده است، اقدام به کلنگ زنی پروژه تقاطع غیرهمسطح جمهوری نموده که این موضوع از چند جهت قابل بررسی است.

به گفته وی نخست از جهت لزوم بازنگری در مطالعه قبلی که این ضرورت به تأیید شورای ترافیک استان نیز رسیده است، شهرداری شیراز باید نسبت به انجام مطالعه مجدد توسط یک مشاور قدرتمند از تمام جهات زیست محیطی، فرهنگی تاریخی و شهرسازی اقدام نماید.

این دانش آموخته مدیریت شهری تاکید کرد: بدون شک روگذر تقاطع مذکور، تهدیدی برای حریم بصری باغ زیبای ارم که یک میراث جهانی ثبت شده برای مردم دنیاست، می باشد. این در حالیست که سازمان میراث فرهنگی نیز نسبت به اجرای آن هشدار داده است که با توجه به تجربه تلخ هتل آسمان و تهدید حریم بصری یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی شیراز، باید نسبت به حفاظت و حراست از این میراث ارزشمند حساس‌تر و مسئولانه‌تر رفتار نماییم.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: این پروژه علاوه بر تخریب بخشی از خاطره جمعی شهروندان شیراز در “تپه تلویزیون” و از طرفی لزوم جابجایی سازمان صداوسیما که خود موجب ایجاد هزینه سرسام‌آور برای مدیریت شهری خواهد شد، تردید در اجرای آن را بیشتر کرده است.

او اظهار داشت: این پروژه تخریب و تراشه کاری حدود بیست عرض و سیصدمتر طول به همراه خواهد داشت که تهدید گونه‌های زیستی موجود در ارتفاعات مشرف به پروژه را به دنبال دارد و ضربات جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: این آسیب زیست محیطی بدلیل آلودگی‌های طولانی مدت ناشی از سرب، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند ارتفاعات مذکور را در پی خواهد داشت.

این شهروند شهروند شیرازی عنوان داشت: عدم رضایت شهروندان ساکن در بلوار جمهوری که یکی از آرامترین و زیباترین معابر شهری شیراز است و عدم اقناع این عزیزان، قطعا موجب ایجاد تبعات نارضایتی‌های اجتماعی خواهد شد.

این کارشناس مدیریت شهری در پایان بیان داشت: ضروری است مدیریت شهری با استمداد از مشاوره خبرگان و نخبگان ملی و بین المللی نسبت به تعریف سناریوهای مختلف و برآورد مهندسی ارزش نسبت به تمام گزینه های پیشنهادی، کم هزینه‌ترین انتخاب را به لحاظ مالی، زیست محیطی و فرهنگی تاریخی انتخاب کنند.

/پایان متن/