رئیس مجمع نمایندگان استان فارس یکی از موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بروکراسی اداری دانست و در این زمینه گفت: سیستم اداری ما بسیار فلج است و برخی از کارکنان که تخصص چندانی هم ندارند می‌خواهند کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان را تسهیل کنند که باید تعداد منابع انسانی فعلی را به یک پنجم یا نهایتا نصف کاهش پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از دفتر نماینده شیراز مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، استاندار فارس و هیات همراه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، رئیس اتاق بازرگانی و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس و مسئولان ملی و استانی و همچنین صادرکنندگان و تولیدکنندگان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس برگزار شد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی صادرات در جمع صادرکنندگان و سربازان اقتصادی این مرز و بوم ضمن تبریک در مقایسه حجم و میزان تجارت ایران و سایر کشورهای جهان، مطرح کرد: در کشور ترکیه سالانه حدود ۲۲۵ میلیارد دلار و در کشور آلمان این عدد حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار به کشورهای جهان محصول صادر می‌کنند اما در ایران متاسفانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار آن هم بیشتر در حوزه نفت و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی که در حصر اقتصادی هستیم نیازمند صادرات هستیم، افزود: اتاق بازرگانی باید بیشتر در میدان باشند و بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند که به نظر بنده باید حداقل ۵ درصد نمایندگان مجلس از بین فعالان اقتصادی مجرب و اقتصاد‌دانان باشند.

علیرضا پاکفطرت با اشاره به ضرورت تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و کشورهای خارجی همسایه با ایران، بیان داشت: ۸۵ میلیون نفر مصرف‌کننده داخلی و حدود ۸۰۰ میلیون نفر در کشورهای همسایه ما وجود دارند که ایران در تامین نیاز مصرف‌کنندگان خارجی تنها ۲ درصد سهم دارد که به راحتی می‌توان این میزان را به ۶ درصد برسانیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر منویات و بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت تولید و اقتصاد، تصریح کرد: در ۶ سال اخیر رهبری در رابطه با تولید و رفع موانع آن صحبت‌های بسیار خوبی داشتند و با وجود مشکلاتی زیادی که وجود داشت تلاش خوبی انجام گرفته که باید این مهم به صورت جدی تداوم پیدا کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس یکی از موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بروکراسی اداری دانست و در این زمینه گفت: سیستم اداری ما بسیار فلج است و برخی از کارکنان که تخصص چندانی هم ندارند می‌خواهند کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان را تسهیل کنند که باید تعداد منابع انسانی فعلی را به یک پنجم یا نهایتا نصف کاهش پیدا کنند.

پاکفطرت دیگر موانع در زمینه تولید و صادرات را دولت مرکزی معرفی کرد و در این‌باره گفت: هر کاری که بخواهیم در زمینه صادرات یا تولید انجام بدهیم باید در تهران تایید شود و مدیران استان ما در صنعت و معدن و تجارت و دیگر حوزه‌ها هیچ اختیاری در استان‌ ندارند که انتظار داریم دولت مرکزی زانوی خود را از گلوی استان‌ها بردارد تا استان‌های مختلف بتوانند رشد کنند و با هم رقابت کنند.

پاکفطرت گفت: نبود مشوق‌های صادراتی و منفعل بودن وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها از دیگر موانع موجود بر سر راه است.

وی با گلایه از صدور دستورالعمل‌هایی کن یک شبه از طرف تهران برای استان‌ها صادر می‌شود، گفت: قوانین و مقررات برخی اوقات آسیب‌هایی را به بخش تولید و صادرات ما تحمیل می‌کنند که منجر به روی آوردن تولیدکنندگان به سمت واسطه‌گری و دلالی می‌شود.

پاکفطرت ادامه داد: قوانین و مقررات مرتبط با تولید باید سهل بشود و من ندیدم تاکنون لایحه‌ای به مجلس ارائه شود.

وی در همین راستا اعلام کرد: بایستی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بین فعالان این عرصه انتخاب میشد تا بتواند برنامه‌ریزی در زمینه قوانین کار و روابط بین کارفرما و کارگر داشته باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار و تلاش در جامعه حاکم شود، اظهار داشت: نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبگان زیاد است اما فرهنگ کار و تلاش به شدت با مشکل مواجه شده که باید کار فرهنگی بشود.

وی در رابطه با حمل‌ونقل ریلی گفت: استانداران و نمایندگان گذشته و فعلی شعار دادند که حمل و نقل ریلی را ایجاد می‌کنیم که چیزی که الان بنده می‌بینم همه شعار بود.

علیرضا پاکفطرت در رابطه با حمل و نقل دریایی نیز اظهار داشت: متاسفانه استان فارس به دریا و خلیج‌فارس متصل نیست و بندر ندارد که بتواند حمل و نقل دریایی داشته باشد.

معرفی گزینه‌های پیشنهادی در زمینه انتصابات پیش‌رو، برنامه‌ریزی در زمینه بهره‌برداری از جام جهانی قطر و لزوم حمایت مدیران کارخانجات تولیدکننده به مجموعه‌های ورزشی از دیگر صحبت‌های رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مراسم روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس بود که مطرح شد.

در پایان این مراسم از صادرکنندگان و تولیدکنندگان برتر استان فارس تجلیل و تقدیر بعمل آمد.

/پایان متن/