شهرستان فیروزآباد قطب تولید شیر در استان فارس بوده و از کارخانه ای برخوردار است که با داشتن دستگاه های پیشرفته و مجهز توان تولید روزانه ۱۲۰ تن محصولات لبنی اعم از جمله کره، ماست، دوغ و ماست موسیر، ماست چکیده را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل عصرکار به نقل از خبرگزاری فارس در شهرستان فیروزآباد، شهرستان فیروزآباد قطب تولید شیر در استان فارس بوده و از کارخانه ای برخوردار است که با داشتن دستگاه های پیشرفته و مجهز توان تولید روزانه ۱۲۰ تن محصولات لبنی اعم از جمله کره، ماست، دوغ و ماست موسیر، ماست چکیده را دارد.

با وجود تکمیل این کارخانه هنوز سرمایه در گردشی وجود ندارد تا چرخ های آن به حرکت در آید و علاوه بر تولید محصولات لبنی، برای حدود ۱۲۰ نفر از جوانان این شهرستان ایجاد اشتغال کند.

این کارخانه در شهرک صنعتی فیروزآباد واقع شده و به دلیل نزدیکی به شهرستان فیروزآباد، علاوه بر شغل برای جوانان بیکار منطقه، رفت و آمد هم برای آنان به راحتی امکان پذیر است.

خبرنگار فارس برای بررسی این مشکل به سراغ مدیرعامل این کارخانه رفت و با او به گفتگو نشست. مرادی با اشاره به اینکه به خاطر علاقه به این حرفه از همان ابتدای کار شروع به راه اندازی کارگاه لبنیات کرده و کم کم در این کار پیشرفت کرده است، گفت: این امر سبب شد تصمیم به گسترش کسب و کار کرده و این کارگاه کوچک را به کارخانه ای با تجهیزات پیشرفته تر تبدیل کنم.

وی افزود: اوایل کار با سرمایه ای که داشتم نیازی به گرفتن وام بانکی نبود و کار ساخت کارخانه به خوبی پیش می رفت تا این که با وجود تورم مجبور به گرفتن وام های متعدد شدم.

فروش ۵۰درصد کارخانه برای گرفتن وام های بانکی

مرادی اظهار داشت: گرفتن وام ها با دردسرهای زیاد اداری روبه رو بود و به سختی می توانستم وامی را بگیرم که البته مقدار این تسهیلات بسیار پایین بود و با وجود بالا رفتن تورم جوابگوی نیاز من نبود و من مجبور بودم با تسویه یک وام به فکر وام دیگری باشم.

مدیرعامل این کارخانه عنوان کرد: مشکل اصلی در گرفتن وام ها این بود که باید سندهای جدید به بانک ارائه می دادیم و من دیگر آه در بساط نداشتم تا بتوانم با ارائه سند جدید وام دیگری بگیرم.

وی اضافه کرد: از آن جایی که تمام دار و ندارم از جمله: خانه و ماشین خودم، برادر و پدرم را فروخته و برای این کارخانه خرج کرده بودم و دیگر سندی نداشتم تا بتوانم به وسیله آن وامی بگیرم.

مرادی گفت: بالاخره تصمیم گرفتم تا با فردی شریک شوم تا در این کار من را همراهی کند و آن فرد حاضر شد نیمی از کارخانه را در قبال ارائه چند سند از من بخرد.

وی اظهار کرد: من که تمام درها را به روی خود بسته می دیدم مجبور شدم ۵۰ درصد از کارخانه را به آن فرد بفروشم تا او با ارائه سندهای جدید در گرفتن وام به من کمک کند و بالاخره با کمک هم توانستیم کار ساخت کارخانه را به اتمام برسانیم.

اتمام کارخانه و نبود سرمایه در گردش برای تولید

مرادی با بیان اینکه حالا که با هزار دردسر کار ساخت کارخانه به اتمام رسیده است، مشکل اصلی ما نبود سرمایه در گردش است تا بتوانیم کار تولید را انجام دهیم، بیان کرد: از سال۹۰ تا ۹۶ به هر دری زده ایم تا به ما سرمایه در گردش بدهند اما موفق نشده ایم.

وی اظهار داشت: به دلیل اتمام بودجه مان نتوانستیم بدهی بانک را هم بپردازیم و بانک برای وصول بدهی خود اجرائیه ای صادر کرد تا با فروش کارخانه بتواند به طلب خود برسد و این جا بود که دستگاه قضا وارد کار شد و جلو فروش کارخانه را گرفت و قرار شد سرمایه در گردش به ما داده شود تا بتوانیم کار تولید را شروع کنیم اما باز هم مشکل دیگری سد راه ما شد.

موانع و مشکلات برای عدم پرداخت سرمایه در گردش

مدیرعامل کارخانه لبنیات فیروزآباد عنوان کرد: شرط بانک برای دادن سرمایه در گردش ارائه پایان کار است و شرکت شهرک های صنعتی باید گواهی پایان کار صادر کند و از آن جایی که یک بدهی را از ما به عنوان خدمات مازاد مطالبه کردند و ما نمی توانستیم همه این بدهی را یک جا بدهیم گواهی پایان کار صادر نشد.

راه اندازی خط تولید تا پایان سال

البته مسئولان دادگستری می گویند شرکت شهرک های صنعتی باید تقسیط بلند مدت انجام بدهد، ضمن این که عدم پرداخت بدهی هیچ دلیلی برای عدم صدور گواهی پایان کار نیست و شرکت های شهرک های صنعتی موظف به پرداخت پایان کار و تقسیط بدهی ما است.

مرادی اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده و ورود دادگستری به این جریان، قرار شد پس از نیازسنجی و بررسی در کار گروه اعتباری در اسرع وقت تسهیلات سرمایه در گردش را به ما پرداخت کنند و معاون دادستان فارس نیز به ما قول داد تا شخصا اجرای کامل و دقیق تمام این مصوبات را پیگیری کرده و ما تا پایان سال شاهد راه اندازی این واحد تولیدی باشیم.

/ پایان متن/

  • منبع خبر : خیرگزاری فارس